joi, 3 decembrie 2015

Transplantare de urgenta -orhidee Phalaenopsis

Cand m-am intors la Constanta, ma astepta vesela si inca inflorita.

Dar, asa cum gresit procedam de multe ori si cu copii nostrii, din prea multa dragoste am reusit sa-i fac un rau care inca nu stiu daca va fi reversibil. 
Am udat prea mult planta si aceasta a inceput sa putrezeasca. 
Astazi cand am studiat-o  mai atent am ajuns la concluzia ca trebuie de urgenta sa-i schimb substratul, poate mai reusesc s-o salvez. 

Am taiat cu o foarfeca sterilizata in alcool sanitar toate radacinile putrezite si am lasat doar ce era intreg si viabil. Sper ca in timp, cu o ingrijire corespunzatoare, acestea se vor dezvolta.

In vas am gasit aceasta eticheta care arata ca a fost plantata pe 02. februarie 2013 deci substratul ar fi trebuit schimbat. 

Inainte de transplantare in noul culcus o mica dezinfectie cu apa oxigenata.

Casuta si plapumica sunt pregatite. Un ghivecel de plastic transparent de marime mica cu orificii pentru evacuarea rapida a apei, un suport de plastic, tot transparent si un saculet cu amestec special pentru orhidee, format di scoarta de pin,de inalta calitate si chipsuri de cocos. 

Pentru a intregii calitatea amestecului am adaugat cateva bucati de carbune ecologic de lemn pentru o protectie mai buna impotriva fungilor.

Cu acest amestec am umplut cam 3 cm din partea inferioara a ghiveciului

Am pus planta pregatita si am turnat restul de amestec peste radacini avand grija sa umplu spatiile dintre acestea, pana a fost plin ghiveciul.
Am tasat usor substratul si operatiunea s-a incheiat.Substratul a fost umezit pe timpul pregatirii iar amestecul va asigura o buna aerisire si scurgerea apei in exces avand totodata si un rol antifungic.

Planta a fost pusa la locul ei pe pervazul unui geam dinspre est pentru a avea suficienta lumina pe perioada iernii  iar daca va fi necesar voi suplimenta cu un neon de 15 W.
Va fi udata peste 7-10 zile si va primi prima portie de nutrienti peste 15 zile.

Fa-te bine repede! Noi te asteptam.

Suparate ca sora mai mica este bolnavioara.

Operatiunea de transplantare se face de regula primavara.In cazuri de necesitate facem tot ce-i necesar  ca sa salvam planta.
Sa aveti o seara minunata iar florile sa va bucure cu farmecul si frumusetea lor. 

Intr-un comentariu pe pagina de facebook, la acest articol, domnul Victor Dumitru un impatimit crescator al orhideelor face urmatoarele precizari:" Phalele se udă numai când rădăcinile devin argintii.Dacă udăm după un număr fix de zile, iată ce se întâmplă:vara temperatura este ridicată, vegetarea este mare, ziua lungă, deci udarea se face mai des.Iarna este mai răcoare, ziua scurtă, vegetarea mică sau egală cu zero.Dacă udăm plantele când vegetarea este mică, cine absoarbe umezeala din vas în termen scurt?În plus, repausul vegetativ contribuie la inducerea tijelor florale, adică este necesară o perioadă de secetă.Rădăcinile la orhidee sunt învelite într-un strat numit velamen.Acel strat este foarte sensibil la umezeala pe termen lung.De fapt acel velamen putrezește.Pătrunderea apei la baza frunzelor nu are legătură cu putrezirea rădăcinilor.În acel caz vor fi afectate frunzele sau întrega plantă, dacă rana ajunge la tulpina plantei.(Crown-Root)".- sunt lucruri simple dar esentiale in special pentru cei care n-au avut ocazia sa ingrijeasca asemenea plante. Multumim pentru informatii si va asteptam cu drag ori de cate ori veti avea placerea sa ne vizitati blogul.

13 comentarii:

  1. Si eu am patit acelasi lucru cu orhideea mea care acum are 4 tije, deci mai exista o sansa. Eu acum le ud extrem de rar. Am vazut ca ati cumparat pamant Floria, si mie imi place extrem de mult. Are bucatile de scoarta mari si asa apa in exces se scurge mai repede Mult noroc cu orhideea, sper sa isi revina si sa va bucurati de florile ei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara. Multumesc pentru vizita si incurajari. Sper sa-si revina. Substratul este intr-adevar bun produs de AGRO CS Cehia si recomandat de Societatea ceha orhideana. O sa revin cu informatie functie de evolutia situatiei.
      O seara linistita.

      Ștergere
  2. Sigur isi va reveni. Mie orhideele mi se par niste flori foarte rezistente si usor e intretinut. Am schimbat si eu atat ghiveciul cat si "pamantul" acum un an. Si dintr-o floare am facut 3. :)
    Nu au inflorit inca, dar se pregatesc. Udarea o fac la doua saptamani astfel: pun ghivecele in cada, le ud cu dusul usor, apoi le las la scurs. In fereastra le-am asezat ca si dvs, spre est.
    Zi frumoasa, domanule Rosciuc si asteptam poze cu orhideea inflorita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, multumescv pentru vizita si sfaturi. Sper sa-si revina si pot da vesti bune. Weekend placut plin de spor si inspiratie va doresc.

      Ștergere
  3. Erata: "de intretinut" si "domnule" Imi cer scuze, din graba.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e nicio problema dar putem simplifica si sa scoatem particula domnule, parca suna mai bine fara... O zi minunata.

      Ștergere
    2. Ok, am inteles. Pe viitor voi elimina aceasta "bariera". :)
      Sanatate multa si un sfarsit de saptamana placut!

      Ștergere
    3. Multumesc, distractie placuta de mos Nicolae.

      Ștergere
  4. Tot e bine ca celelalte sunt ok :) Eu n-am rabdare cu orhideele, am avut multe, dar le-am pierdut pe rand sau le-am daruit prietenilor mai priceputi cu ele . Insanatosire grabnica micii convalescente !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si urari. Sper ca intr-un final o sa-si revina, celelalte o asteapta, unele chiar cu tije noi, pe care incep sa apara boboci. Weekend placut.

      Ștergere
  5. Vasile, decat udare deasa mai bine mai rara: eu am sistemul zecimal si astfel nu uit niciodata ca'n 10, 20 si 30 ale lunii le ud dar nu la dus, apa nu trebuie sa ramana la baza frunzelor caci, nu de la radacini incepe putrezirea ci de la frunze , acolo unde balteste apa. Daca din greseala ramane apa la baza frunzei, iau un suport si intorc ghiveciul cu susu'n jos ca sa se scurga apa si apoi suflu sau, ma rog absorb cu servetel. Cred ca si la tine tot de aia s-a intamplat, altfel de ce nu au patit toate?
    Vasile, eu tin ghivecele in cutii si cand le ud nici nu le misc, le dau apa proaspata - spre deosebire de celelalte flori la care le dau statuta - care va sta in cutii de dimineata pana seara, se alimenteaza substratul (pun si ingrasamant in apa, dar rar, doar cand nu au flori) si seara vars apa din cutiile de suport si gata.Eu, sincer, nu le ingrijesc foarte foarte, deci nu prea le bag in seama decat cand au flori, asa ca nu stiu de ce se spune ca-s pretentiioase. Doar daca ai grija de ceea ce am spus (ca si eu am aflat de la cine stie :) ) , in rest sa nu fie prea cald in camera, adica deasupra caloriferului si daca stau acolo e bine sa izolezi pervazul cu niscai alu-folie. Bafta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara. Va multumesc pentru sfaturi. Stiti cum e , dupa ce-am patit necazul suflu si-n iaurt. E interesanta treaba cu sistemul zecimal, de retinut dar, am retinut de la domnul Victor Dumitru de pe facebook ca orhideea spune singura cand vrea udata, daca radacinile incep sa se coloreze in argintiu e timpul sa udam. Inca o data multumesc pentru vizita si afaturi. Weekend placut.

      Ștergere
    2. Nah, acuma si tuuu, sa ma tot uit io sa vad colorarea radacinilor? De unde chiar asa de multa lumina, ca de o saptamana nu am vazut soarele decat azi :(
      Multumesc. Fac sufleu de conopida si-l pazesc langa cuptor :) Seara faina, Vasile!

      Ștergere